Coloma rozentuin

Hier plaats je foto’s gemaakt met “drones”
Plaats reactie
Francisvk
Member
Ik aanvaard kritiek: Ja
Bezwaar tegen bewerken: Nee
Belgium

Coloma rozentuin

Bericht door Francisvk » za jun 15, 2019 9:36 pm

DJI_0252-kopiëren.jpg
Kasteel van Coloma rozentuin (Sint Pieters Leeuw)
Drone foto en Video-grafie: https://vimeo.com/330772567/33662f2ac2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dushi
Golden Member
Curaçao

Bericht door Dushi » za jun 15, 2019 10:02 pm

prachtige lokatie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

wfcfotovisie
Site Admin
Belgium

Bericht door wfcfotovisie » zo jun 16, 2019 5:47 am

Dushi schreef:
za jun 15, 2019 10:02 pm
prachtige lokatie
Inderdaad. Eveneens mooi kleurenspel tussen het kasteel en de groene omgeving :duimop
Groetjes
Paul

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jeadh
Golden Member
Belgium

Bericht door jeadh » zo jun 16, 2019 11:44 am

Ja de locatie is bijzonder mooi .

De kennis van het werken met een drone ontbreekt mij, maar als ik de foto beoordeel als "gemaakt met een gewoon toestel" dan zou ik zeggen draai de foto een beetje (liefst bij het maken zelf) ik heb hem gedraaid tot 349.56 en het verticaal perspectief op +56. Volgens mij ziet het er reeds beter uit. Uiteraard kan ik hem niet treffelijk in het kader zetten. Ik zit met hoeken waar ik geen weg mee weet. Dus tijdens het fotograferen en of filmen een virtuele horizont in het oog houden, als ik dat al mag zeggen... :wink:
Als een dag niet je vriend is, dan is hij je Leraar geweest. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Francisvk
Member
Belgium

Bericht door Francisvk » zo jun 16, 2019 11:11 pm

Dank u voor uw opmerking jeadh

1/ De horizon hellingshoek kan je instellen, je kan de horizon hoek een klein beetje corrigeren + of – enkele graden.

Je moet dit niet doen tijdens de vlucht zelf omdat je één foto moet nemen van een object die waterpas staat, ik gebruik een aluminium lat van 2 meter die ik met een waterpas juist zet.
De camera hellingshoek dan + of – corrigeren en nadien nog enkele foto’s etc etc tot alles ok is.

Nu is alles ok denk je . . . . spijtig genoeg is er een andere grote boosdoener: de wind.

Als er wind is gaat de Drone automatisch tegen de wind vliegen je kan dit moeilijk visueel zien, je hoort wel dat enkele motoren sneller of trager gaan draaien.
Om tegen de wind te vliegen gaat de Drone een hellingshoek innemen, omdat enkele motoren sneller moeten gaan draaien.

Op de afstandsbediening kan je wel de hellingshoek van de Drone zien, dit is ook een hulpmiddel om te zien hoeveel wind er is, teveel wind dan moet je de vlucht stoppen.

Als de wind van links of rechts komt geeft dit een probleem, komt de wind van voor of van achter dan is er geen probleem de verticale hellingshoek wordt automatisch, aangepast opgelet: alleen als het nog kan (Camera pitch)

Nu zijn er twee methoden om foto’s te nemen:

1/ Je vliegt met de Drone naar een plaats ergens in de ruimte
, je stop de Drone en deze blijft gewoon in de lucht op dezelfde plaats, zelf als er veel wind is.
Je kijkt op het schermpje (uw dataphone), draait de Drone naar links, naar rechts, draait de camera, vliegt hoger of lager etc tot je het kasteel ziet.
Nu moet je nadenken dichter vliegen verder vliegen etc etc etc tot je tevreden bent, let op dit neemt zeer veel tijd en je mag geen fout maken als er bomen zijn bijvoorbeeld.
Op +-15 minuten neem je enkele foto’s en dan moet je landen.

2/ Een veel snellere en veiligere methode:
Ik maak een script voor de opname van +-20 foto's thuis die ik voorbereid via Google Maps tezamen met een programma van Litchi
Ik plaats een “Point of intrest 1” op het kasteel “Klik met de muis” nu plaats ik mijn Drone op een bewust gekozen plaats ergens rond het kasteel “Klik met de muis = wegwijzer 1” stel nu de hoogte in en enkele andere instellingen, neem een foto van Point of intrest 1.
Etc en dit voor 20 foto’s
De camera heeft een bereik van 78°, ik heb een Excel tabel “afstand” en “bereik” om in te schatten hoe groot de kasteel op de foto komt.
Voordeel ter plaatse gaat alles zeer snel +-1Km vliegen met +-20 foto's neemt +-2 minuten, thuis neemt de programmatie wel wat tijd, maar toch veel minder als je ter plaatse met de Drone in de lucht de 20 ideale plaatsen moet zoeken en instellen.

Nog een voordeel je kan alle foto's van bezienswaardigheden op vakantie reeds thuis programmeren.

Francis
Drone foto en Video-grafie: https://vimeo.com/330772567/33662f2ac2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jeadh
Golden Member
Belgium

Bericht door jeadh » ma jun 17, 2019 8:28 am

Bedankt Francis voor de wel uitbundige uitleg.
Het leert me dat het allemaal niet zo eenvoudig is en dat je wel goed doordacht te werk gaat.

Het is wel een heel mooie en uitdagende bezigheid,
Als een dag niet je vriend is, dan is hij je Leraar geweest. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Gerrit
Golden Member
Bezwaar tegen bewerken: Ja
Netherlands

Bericht door Gerrit » ma jun 17, 2019 8:58 am

jeadh schreef:
ma jun 17, 2019 8:28 am
Bedankt Francis voor de wel uitbundige uitleg.
Het leert me dat het allemaal niet zo eenvoudig is en dat je wel goed doordacht te werk gaat.

Het is wel een heel mooie en uitdagende bezigheid,
Zeker ik wacht nog wel even. Ben al blij dat ik rechtuit kan kijken. Ik geloof dat mensen die technisch inzicht hebben hier ontzettend veel plezier aan hebben. Maar misschien zie ik het verkeerd, dat de vele opnames die ik zie op allerlei fora van goede ducumentaire waarde zijn. Helaas mis ik vaak de roerselen der ziel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

josca
Golden Member
Belgium

Bericht door josca » ma jun 17, 2019 11:21 am

een mooi overzicht.